Tyska

Sitter och skriver en artikel/något sånt som vi ska ha till tyskan i skolan, men jag tänkte att jag skulle skriva den här med. På svenska, såklart. Jag tycker det här är en väldigt viktig och allvarlig sak man ska tänka på. En tankeställare, typ.

Varför dessa ideal?

En sak jag har haft i tanken ett bra tag är varför vi har så grymt hårda skönhetsideal nu för tiden. Varför är alla så fixerade vid utseendet?
Hur ska den perfekta killen se ut?
Hur ska den perfekta tjejen se ut?
Måste man vara perfekt för att vara omtyckt?
Kan man vara perfekt över huvud taget?
En tjej ska vara smal, ha stora bröst, vara snygg, ha perfekt hy osv. De flesta killar vill att tjejerna ska vika ut sig, medan andra tjejer direkt tycker att någon är slampig om hon gör det. Men killar då? Hur är det med dem? De ska vara muskulösa och snygga, och de får inte heller ha några fel i huden. Inga finnar, inga rynkor.
Hur ska vi klara att hålla dessa hårda krav? Är vi verkligen så fixerade? Tydligen, med tanke på alla operationer folk gör. Men vem ska man lyssna på?
Man ska lyssna på sig själv. Lyssna på sin kropp. Det enda vi får ut av att leva såhär är söndertränade, söndersvultna, stressade kroppar. Jag tycker att alla borde ta sig en titt i spegeln varje dag och säga "Jag är vacker. Jag är bra". För du ÄR bra. Du ÄR vacker.
Strunta i alla ideal, var dig själv. Sluta täck ditt ansikte i smink, unna dig själv att äta det du vill. Ta en extra ledig dag från träningen. Folk älskar dig ändå.
Kom ihåg att du är bra, precis som du är.

©

Anne Ålander 2011-10-11

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0