Ont om tid

Hejsan!

Jag kommer ha lite ont om tid under kommande dagar, så det blir inte lika mycket uppdatering som det har varit ett tag nu, tror jag. Förhoppningsvis hinner jag uppdatera hyfsat normalt, men jag vet inte hur bra jag kommer kunna hålla det löftet.

I alla fall, vill tipsa om en bok; Sarahs nyckel. Den är hemskt dåligt översatt, det är så jag vill åka hem till den som översatte boken och banka lite vett i henom, men innehållet i boken är super. Den handlar om andra världskriget, om en judisk flicka och om en amerikansk journalist som försöker ta reda på vad som hände i Frankrike under åren som andra världskriget pågick.

Tyvärr drar sättet boken är översatt på ner mitt betyg, men om ni klarar av att ha överseende med det (vilket jag har svårt för) kommer ni nog tycka den är skitbra.

Varför läser jag boken på svenska för då, om jag nu tycker det är så jobbigt att läsa den så? Jo, det är vår uppgift i skolan och jag hittade inte den engelska versionen på biblioteket, så enkelt är det. Som tur är är jag snart klar med boken, så snart slipper jag den. Woho!


En annan bok, som är så bra att man bara vill läsa den om och om igen är Mietek Grotchers bok "Jag överlevde!", vilket är en bok som handlar om hans eget liv i koncentrationsläger under andra världskriget (ja, jag tycker det är intressant, men samtidigt vedervärdigt) med krig.

Den här boken har jag läst så många gånger att jag har tappat räkningen, men varje gång gråter jag mig igenom hela boken.

Min skola hade faktiskt turen att få besök av Mietek för ett år sedan, så vi har fått höra om hans liv IRL, inte bara läst hans bok. Även under de timmarna som han berättade grät jag floder. Jag kan inte förstå hur världen kan vara så grym!

I alla fall, läs böckerna! Båda är bra, trots att Sarahs nyckel är hemsk på svenska (förhoppningsvis är den bättre på engelska).



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0