Internet-snack

Hej! Ledsen att uppdateringen inte var den bästa igår. Jag vaknade sent och sedan blev jag uppringd av en vän som ville träffas. Vid fem åkte jag iväg till Uppsala och sen kom jag hem halv tolv, så jag var inte så sugen på att sätta mig och blogga då, trots att jag hade grejer att skriva. Jag tar det nu istället, så jag får ut första inlägget någon gång, haha. 
 
Igår var jag alltså med Freja och två andra kompisar. Vi åt och sedan drog jag, Freja och en av våra vänner (den andra stannade hemma, haha) till bokcafé Projektil på filmvisning. Vi såg första avsnittet av "Black mirror", en brittisk miniserie som har visats på Channel 4. Temat är teknologi och media, och syftet är bland annat att undersöka bieffekter med ett uppkopplat samhälle. Serien utspelar sig i en parallellverklighet till vår, men är helt samtida. 
 
Avsnittet vi såg handlade om att den brittiska prinsessan Susannah kidnappas, och att premiärministern utsätts för ett väldigt obscent krav för att prinsessan ska bli frisläppt. Mer än så kan jag inte riktigt säga utan att avslöja för mycket för er som kanske blev intresserade av att se serien (vilket jag rekommenderar! Jag har visserligen bara sett det första avsnittet, men jag tror de andra avsnitten är lika bra). 
 
Hur är det då? Är det bra eller dåligt med ett uppkopplat samhälle? I serien (kan jag nog avslöja, utan att det förstör för mycket) är alla väldigt fästa vid teknologin. De använder telefoner, iPads och internet väldigt mycket. Är det så i vår värld också? Hur fästa är vi egentligen vid teknologin? Om du tänker efter märker du att vi använder oss av den ofantligt mycket. Bara att jag sitter här och driver en blogg, precis som otroligt många andra runt om i världen, säger ju en del. Facebook, Twitter och Youtube är bara några andra exempel på spridning av information på nätet. Är det bra eller dåligt att det är såhär?
 
Man kan självklart se det på olika sätt, men hur man än se på det finns det både bra och dåliga sidor med det. Man kan visserligen sprida en massa skit om folk, man kan pressa folk väldigt mycket genom att lägga ut saker på till exempel Facebook och man kan ta reda på väldigt mycket bara genom att snoka runt en stund, men å andra sidan är internet ett väldigt bra sätt att sprida bra information på, få kontakt med nya vänner (och kunna kontakta vänner man redan har, såklart) och ha allmän kunskap om vad som händer i världen. 
 
Personligen tycker jag teknologins fördelar väger över, och jag är ju inte direkt ensam om att ha den uppfattningen. Jag tycker dock att man ska fundera lite över vad man faktiskt publicerar, för "det som hamnar på internet kommer alltid finnas kvar". Jag försöker att alltid tänka på vad jag skriver och laddar upp, jag nämner till exempel inte mina vänner/personerna jag har umgåtts med vid namn, om jag inte vet att det är okej för personen. Samma sak med bilder, filmer osv. De två senare har jag för mig är olagliga, till och med. Det tycker jag är bra.
 
Jag har inget speciellt syfte med det här inlägget, förutom att förklara lite om hur jag tycker. Jag berättar ju faktiskt nästan bara om hur det funkar, och det tror jag alla här har koll på. Jag hoppas dock att ni tänker efter lite på hur ni använder er av internet, trots att ni har koll på hur det funkar. Ibland glömmer man sådant som att inte skriva saker som andra har gjort osv. Ni kanske tycker jag överdriver, men jag ser ganska ofta personer som skriver och lägger upp saker som andra kanske inte tycker är okej. De kan såklart ha kollat upp det med personerna det rör, men jag tror inte att det alltid händer. Det är inte bara jag som har sett frasen "Men gud, ta bort!" i kommentarerna på bilder på Facebook, eller hur? 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0